Publikováno v měsíčníku Pražský přehled kulturních pořadů, 2020, 68 (1), str. 13. ISSN 0862-9293.
Met a Glassův Achnaton
Pro milovníky opery je newyorská Metropolitní opera (Met), milánská La Scala a londýnská Covent Garden něco jako svatá trojice. Met dokázala už před sto lety získávat špičkové umělce z Evropy (vzpomeňme na Emu Destinnovou), dnes s ní spolupracují přední sólisté, dirigenti, scénografové a režiséři z celého světa.
Z českých umělců nalezneme v programu sezóny 2019/20 ve Figarově svatbě Adama Plachetku v roli hraběte, v Růžovém kavalíru Magdalenu Koženou jako Octaviana a v Kátě Kabanové Štefana Margitu jako Tichona a debutujícího Pavla Černocha v roli Borise.
V roce 2006 začala Met vysílat svá představení do vybraných kin po celém světě (v Praze kina Aero, Světozor a Bio Oko), takže i čeští diváci mohou vychutnat v řadě měst špičkové výkony ve vysoké kvalitě zvuku a obrazu.
Jedním z vrcholů sezóny je uvedení Achnatona amerického skladatele Philipa Glasse (*1937). Provedení Achnatona, který měl premiéru v roce 1984, je v Met zcela současné a inovativní, ať už jde o scénu, kostýmy nebo choreografii. Jde vlastně o přenesenou inscenaci v režii Phelima McDermotta, která se už hrála v Londýně a Los Angeles. Opera je skutečným příběhem faraona heretika, který nahradil panteon boha Amona za jediného boha Atona (boha Slunce) a poté je smeten povstáním Amonových kněží a návratem starých pořádků. Glassova hudba se často označuje slovem repetitivní a jeho typická melodická figura, prudce stoupající a opět klesající v rychlém rytmu, nechybí ani v Achnatonovi.
Skladatel v obsazení orchestru nahradil housle violami, jeho partituru však dirigentka Karen Kamensek zvládá brilantně. Vysoké nároky klade dílo i na zpěváky, ať už to jsou velmi pomalé ceremoniální pohyby (většina představení) anebo opakovaný zpěv jednotlivých slabik ve staroegyptštině, klasické hebrejštině a akkadštině: jedinou souvislou árií v angličtině je Achnatonův Hymnus na slunce. Kontratenor Anthony Roth Costanzo v hlavní roli faraona je famózní a současně zcela zranitelný. Choreografické spojení žonglérů s rytmem Glassovy hudby lze pak označit jako geniální. Achnaton v Met je prostě zážitkem nejvyšší kvality.
Foto: World Trend a Met
Trailer Metropolitní opery v New Yorku