Publikováno v časopisu COT Business, 2009, 12 (11), 92. ISSN 1212-4281.
Dech čínského draka
PATA Travel Mart, 22. – 25. 9. 2009, Hangzhou, Čína
Veletrh PATA Travel Mart (PTM) se koná už 32 let a každý rok na jiném místě. Letošní proběhl v Hangzhou, hlavním městě čínské provincie Zhejiang. (Používám přepis čínských jmen do latinky zvaný pinyin, který je pro cestovní ruch praktičtější než český fonetický přepis). Pořádající asociace PATA (Pacific Asia Travel Association) neměla v období celosvětové ekonomické recese v přípravě veletrhu lehkou úlohu. Cestovní ruch pacificko-asijského regionu je však za poslední dekádu zocelen mnoha politickými, ekonomickými i epidemickými krizemi. Proto lze účast 591 vystavovatelů z 38 zemí, 305 “primárních” nákupčích a celkem 1000 odborných návštěvníků z 51 zemí považovat na PTM 09 za úspěch a příslib do dalších let.
Česká delegace čítala 10 osob, podobně jako v minulých dvou letech. Na veletrhu PTM vždy zhruba polovinu nabídky tvoří domácí firmy, letos tedy čínské DMC, hotely a touroperátoři. K nepřehlédnutí byly ovšem také početné stánky vystavovatelů z Thajska, Indie a Indonésie. Oborová struktura nabídky a poptávky se na PTM rok od roku zvolna proměňuje. Podrobně jsem o ní psal loni v souvislosti s PTM 08, stejně jako o mechanismu obchodních schůzek na tomto veletrhu určeném pouze pro profesionály v oboru (viz COT business listopad 2008, str. 107).
Zastavme se u pořádající země a dovolte mi být trochu osobní. Čínu jsem párkrát navštívil v 90. letech, poprvé v roce 1992. Zažil jsem zhruba třetinu nebo polovinu obyvatel oblečenou v tmavomodrých maoistických uniformách, nepřehledné záplavy jízdních kol ve městech, “tuzexové” poukázky FEC pro valutové cizince, jedinou státní banku, pouze část hotelů, které směly ubytovávat cizince, první samoobsluhu a celkem nepřelidněné hlavní turistické atrakce, i když za dvojí cenu vstupného. To všechno je v nenávratnu. Na místech bývalých transparentů s budovatelskými hesly jsou dnes reklamní billboardy. Číňané poznali hodnotu peněz a mají si za ně co koupit – obchodní síť samoobsluh a nákupních center úžasně expanduje. Banky rostou jako houby po dešti. Jízdní kola používají především zahraniční turisté, kteří si je vypůjčí v hotelu, Číňané jezdí v autech a na mopedech. Dálnice se staví ve dne v noci. Běžným “Pendolinem” v oblasti Šanghaje a přilehlých provinciích Zhejiang a Jiangsu jsem se vezl rychlostí až 245 km/h, a to nemluvím o 30kilometrové trati Maglevu z šanghajského letiště Pudong, po níž se řítíte 430 km/h. Největší z mnoha regionálních čínských aerolinií jako China Southern a China Eastern už úspěšně pronikají do světových aliancí a smlouvají code-share na transkontinentálních spojích.
A cestovní ruch? Z pozice incomingu je Čína definitivně členem první pětice zemí a podle WTO se úspěšně vklínila mezi Španělsko a Itálii. Zahraniční turista je ale při návštěvě historických a přírodních atrakcí ve velkých centrech i vzdálenějších provinciích zcela pohlcen davem domácích turistů, kteří tvoří v průměru asi 95 % veškerého turistického pohybu. Jestliže incoming do Číny v prvním pololetí 2009 poklesl meziročně o 8,2 %, domácí cestovní ruch světovou ekonomickou recesi vůbec nevnímá. Za letošních prvních šest měsíců vyrostl meziročně o 11,7 % a dosáhl jedné miliardy turistů! Mezinárodní turistický efekt olympiády v Pekingu 2008 nebyl podstatný a stejně tak marginální bude při EXPO 2010 v Šanghaji. Čína je v pohybu. Nemusí se už otevírat světu, ale svět se bude muset otevřít Číně.
Příští veletrh PATA Travel Mart se uskuteční v září 2010 v Macau (více na www.pata.org).
Aleš Krejčí, World Trend
foto autor